Węzeł Kwiatowa
W tym roku będzie gotowy projekt techniczny „Węzła Integracyjno-Komunikacyjnego Kwiatowa”. To nie tylko tunel pod torami kolejowymi, zapewniający bezkolizyjną komunikację pomiędzy północną a południową częścią Wejherowa, ale również parkingi dla samochodów i rowerów, przystanki MZK i PKS, postoje TAXI, zapewniające integrację różnych form transportu z SKM i PKP.
„Węzeł Kwiatowa” to jedna z trzech wielkich, strategicznych inwestycji komunikacyjnych w Wejherowie, obok planowanego układu drogowego na Śmiechowie wraz z „Węzłem Zryw” i Zachodniego Połączenia Drogowego Wejherowa z „Węzłem Działki”, których budowa już się rozpoczęła.
Wygodne połączenie
Podstawowym celem tych inwestycji jest sprawne, bezpieczne i wygodne dla mieszkańców połączenie północnej i południowej częścią miasta. Prezydent Wejherowa podjął starania o pozyskanie środków unijnych na budowę „Węzła Kwiatowa”.
Ostatnie pozwolenia na budowę mają zostać uzyskane na początku przyszłego roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w 2016 roku Urząd Miejski planuje ogłosić przetarg na realizację tej inwestycji.
Tunel pod torami
Zgodnie z opracowanym projektem na skrzyżowaniu ulic Dworcowej, 10 Lutego i Kwiatowej powstanie rondo, od którego w kierunku zachodnim odchodzić będzie ulica Kwiatowa prowadząca do tunelu pod torami kolejowymi i dalej, do drogi krajowej nr 6. Dzięki temu ruch pojazdów na ul. Kwiatowej, jadących w kierunku „szóstki”, będzie odbywał się płynnie.
Zatory i utrudnienia w tym rejonie powstają głównie przez zamykane rogatki na przejeździe kolejowym.
Powstanie „Węzła Integracyjno-Komunikacyjnego Kwiatowa” w rejonie głównego dworca PKP/SKM to nie tylko budowa tunelu, ronda i ulic. To także budowa ogólnodostępnych parkingów dla samochodów i rowerów oraz przystanków MZK i PKS, postojów TAXI.
Wielofunkcyjny parking między torami kolejowymi a drogą krajową nr 6 będzie przygotowany na ponad 100 samochodów, a parking przy wlocie tunelu na ul. Kwiatowej przygotowano na kilkadziesiąt aut.
Pocałuj i jedź
Przy dworcu kolejowym powstaną funkcje tzw. KISS&RIDE (z ang. ”pocałuj i jedź”, czyli miejsca przeznaczone dla kierowców odwożących swoich pasażerów, którzy przesiadają się do komunikacji miejskiej, pozwalające na krótkotrwały postój) oraz BIKE@RIDE (parking dla rowerów działający wg zasady „zaparkuj rower i jedź komunikacją publiczną.”).
Opisane inwestycje realizowane będą równolegle z modernizacją dworca głównego, którego inwestorem jest PKP, co w sposób znaczący podwyższy komfort podróży. Dodatkowo część powierzchni dworca zostanie zagospodarowana przez powiat wejherowski i miasto Wejherowo na cele kulturalne i edukacyjne.
Szczegóły zadania przedstawia mapka.
Budowa dróg jest priorytetem
Krzysztof Hildebrandt prezydent Wejherowa
„Węzeł Kwiatowa” to kolejna bardzo ważna, ambitna, ale i kosztowana inwestycja. Strategiczne zadania planujemy na kilka lat do przodu i dzielimy na etapy realizacyjne – mówi. – Budowa dróg, zwłaszcza połączeń północ-południe, jest dla mnie priorytetem.
Chcę rozwiązać problem poruszania się po mieście. Powstaną strategiczne połączenia drogowe zapewniające komunikacje na całe lata. Wybiegamy daleko w przyszłość w rozwoju Wejherowa.
Ważne parkingi
Beata Rutkiewicz zastępca prezydenta
– Przy projektowaniu „Węzła Integracyjno-Komunikacyjnego Kwiatowa” zwróciliśmy szczególną uwagę na powstanie ogólnodostępnych parkingów. Te parkingi nie tylko rozwiążą problem zaparkowania samochodu w centrum miasta, ale przede wszystkim umożliwią mieszkańcom korzystanie z transportu zbiorowego SKM i PKP.
Podobną ofertę kierujemy też do osób, które będą chciały skorzystać z rowerów i z ich pomocą dojechać do dworca kolejowego.