Dlaczego należy wydawać i brać paragony?
Większość z nas przyzwyczaiła się do faktu, że podczas zakupów lub korzystania z usług otrzymujemy paragony. Gdyby jednak zdarzyło się, że mimo zapłaty za usługę lub kupione produkty nie otrzymaliśmy potwierdzenia transakcji, powinniśmy domagać się paragonu. Przypomina nam o tym Urząd Skarbowy, wyjaśniając, dlaczego to takie ważne.
– Przepisy prawa nakładają na podatników obowiązek ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej – przypomina Anna Jankowska, kierownik Działu Obsługa Bezpośrednia w Urzędzie Skarbowym w Wejherowie. – Brak realizacji tego obowiązku skutkuje zaniżaniem wpływów podatków do budżetu państwa. Przedsiębiorca posiadający kasę ma obowiązek każdorazowo wydać klientowi paragon. Konieczne jest uświadomienie tego obowiązku zarówno sprzedawcom jak i kupującym. Gdy sprzedawca nie realizuje tego obowiązku, klient powinien żądać wydania paragonu.
Paragon to podstawa:
• dochodzenia praw klienta poprzez złożenie reklamacji, gdy zakupiony towar lub usługa są wadliwe,
• uczciwej konkurencji – każdy sprzedawca wydając paragon, jednocześnie rejestruje swoje obroty. Klient żądając paragonu zmusza sprzedawcę do stosowania czystych reguł konkurowania z innymi przedsiębiorcami,
• zwiększenia wpływów do budżetu i wykonania zadań realizowanych i finansowanych przez państwo. Jeżeli sprzedawca wyda paragon, będzie musiał odprowadzić należny podatek do budżetu państwa, co z kolei będzie skutkować większymi nakładami np. na poprawę naszego bezpieczeństwa czy służbę zdrowia,
• likwidacji szarej strefy. Sprzedawcy nie mają możliwości ukrywania swoich dochodów.
Każdy sprzedawca, który nie wydaje paragonów podlega ukaraniu mandatem w wysokości nawet do 3.360 zł. W przypadku odmowy przyjęcia mandatu, karę wymierza sąd. Wówczas może wynosić ona nawet 33.600 zł.