Jaki rower wybrać?
Aby korzystać ze zdrowego i ekologicznego środka lokomocji, jakim jest rower, oprócz kondycji, potrzebny jest odpowiedni jednoślad – lekki i wytrzymały, dostosowany do naszych potrzeb. Jaki rower wybrać do jazdy po mieście, a jaki do dalekich wypraw w terenie? Który jednoslad jest najszybszy, a który najwygodniejszy? Zapytaliśmy o to Wojciecha Milewskiego, dyrektora salonu rowerowego ProSport w Wejherowie.
– Upraszczając temat, rowery można podzielić na tzw. górskie czyli MTB, rowery crossowe, trekkingowe, miejskie, szosowe, klasyczne i dziecięce – wyjaśnia Wojciech Milewski.
Przyjrzyjmy się poszczególnym typom jednośladów.
PO PIACHU I ASFALCIE
Rowery typu MTB, wyposażone w szerokie opony i wzmacniane koła są najbardziej popularne, chociaż nie najszybsze i najmniej wygodne z wymienionych. Można nimi jeździć w każdym terenie, w lesie i po bezdrożach, jak i asfaltową ścieżką rowerową w mieście. Są wytrzymałe, odporne na uszkodzenia, stosunkowo zwrotne i bardzo stabilne w trudnym terenie. Wyposażane są w specjalne „terenowe” przekładnie napędowe.
– Kiedyś takie rowery bazowały na kołach 26-calowych, ale obecnie mają też koła 29-calowe, które powodują, że rower jest szybszy – mówi W. Milewski. – Tradycyjne rowery MTB z 26-calowymi kołami nie należą do najwygodniejszych, ponieważ siedzi się na nich w mocno pochylonej pozycji, a siodełko jest na ogół wyżej niż górna część kierownicy. To pomaga w piaszczysto-leśnych obszarach.
PO TWARDEJ NAWIERZCHNI
Rowery crossowe służą głównie do jazdy po utwardzonych nawierzchniach i gładkich szutrach. Wyposażone są w duże 28-calowe koła o uniwersalnym ogumieniu i napęd, pozwalający na uzyskiwanie sporych (jak na rower amatorski) prędkości. To świetne rowery na dłuższe wycieczki po twardej nawierzchni. Siedzimy na nich zdecydowanie wygodniej niż na rowerach MTB.
Rowery trekkingowe, stanowiące jakby rozwinięcie roweru crossowego, mają błotniki, bagażnik (często z tyłu i z przodu), oświetlenie, wygodne siodełka oraz mostki kierownicy regulowane w 3 D, pozwalające lepiej dopasować się do roweru, uzyskać wygodną pozycję. To doskonały rower na długie wycieczki po utwardzonych drogach często z zapakowanymi sakwami. To pojazd bardzo szybki, a przemieszczanie się takimi jednośladami to przyjemność, zwłaszcza na długich dystansach.
PO MIEŚCIE…
Rowery miejskie służą do szybkiego i wygodnego przemieszczania się po ulicach miasta, przeznaczone są zwłaszcza dla pań. Tę grupę rowerów wyróżniają duże koła z oponami które posiadają małe opory toczenia, a także wygodne siodełka oraz konstrukcje ramy, która umożliwia nieomal bezwysiłkowe wsiadanie i zsiadanie z roweru. Rower miejski jest na ogół wyposażony w przekładnie planetarne NEXUS, które ułatwiają jazdę oraz w 3,7.8 biegów.
Odpowiednio dobrany układ kierowniczy pozwala na uzyskanie przez rowerzystę pozycji, w której kąt pleców w stosunku do podłoża wynosi 90 stopni.
… I ZA MIASTEM
Rowery szosowe to jednoślady z wyższej półki, przeznaczone głównie dla wyczynowców, sportowców lub osób, uprawiających tę dziedzinę sportu amatorsko. Niezwykle zaawansowane technologicznie, lekkie, szybkie, o bardzo wytrzymałych napędach, ale pozbawione wygód. Jak mówi Wojciech Milewski, kolarstwo szosowe to taka Formuła 1 w „rowerówce”, gdzie największe znaczenie mają najnowsze technologie, aerodynamika, waga, prędkość, a kolarze są najbardziej rozpoznawalnymi cyklistami.
Poza wymienionymi, są jeszcze rowery klasyczne, w tym przede wszystkim popularne w latach 70. i 80 składaki, a także pojazdy dla najmłodszych użytkowników – różne typy i wielkości, zależnie od wieku dziecka.
AK.