Przystosowanie szkół dla osób niepełnosprawnych pod kątem architektonicznym, społecznym i edukacyjnym, wymiana doświadczeń związanych z realizacją projektu „Dostępna Szkoła” oraz możliwości wykorzystania doświadczeń w innych obszarach edukacji i poza nią – tym zagadnieniom poświęcona była ogólnopolska konferencja „Modelowo o dostępności”.
W debacie w stolicy wziął udział Arkadiusz Kraszkiewicz, zastępca prezydenta Wejherowa ds. społeczno-ekonomicznych, który mówił o zakończonym właśnie projekcie w dwóch wejherowskich szkołach.
Konferencję przygotowała Fundacja Fundusz Współpracy wraz z Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego oraz partnerami projektów „Dostępna Szkoła”. Podczas konferencji przedstawiono opracowany innowacyjny Model Dostępnej Szkoły, promujący równość dostępu do edukacji, podzielono się doświadczeniami z jego testowania, a także rozmawiano o możliwościach wykorzystania Modelu w procesie osiągania pełnej dostępności w edukacji i poza nią.
– To był bardzo trudny projekt i to zarówno pod kątem finansowym, ze względu na zmieniające się realia cenowe, ale także jeżeli chodzi o rozwiązania techniczne – wyjaśniał Arkadiusz Kraszkiewicz, zastępca prezydenta Wejherowa. – Wielką wartością tego przedsięwzięcia był tzw. czynnik ludzki, czyli budowanie świadomości i akceptacji dla różnorodności wśród nauczycieli i rodziców, otwartość na zróżnicowane potrzeby uczniów. Było to duże przedsięwzięcie w zakresie organizacyjnym, edukacyjnym i społecznym, dzięki któremu zdobyliśmy doświadczenie, które będziemy starali się wykorzystać w innych obszarach miasta. Podziękowania należą się grantodawcy, za możliwość udziału w pilotażu, wsparcie merytoryczne oraz wskazówki przekazane podczas audytów, dyrektorkom szkół biorących udział w przedsięwzięciu oraz wszystkim osobom zaangażowanym w realizację.
Projekt „Dostępna Szkoła” realizowany jest przez Fundację Fundusz Współpracy i Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, jako pilotaż działania „Szkoła bez barier” – program Dostępność Plus.
W obu szkołach m.in. zlikwidowano bariery architektoniczne, dostosowano i oznakowano pomieszczenia do potrzeb osób z niepełnosprawnością, kupiono nowe meble, sprzęt komputerowy, multimedialne pomoce i programy do terapii, a przede wszystkim przeszkolona została kadra.