Szybowce, samoloty i skoki spadochronowe
W Strzebielinie przez 24 lata funkcjonowało lotnisko
W Strzebielinie, w gminie Łęczyce, z inicjatywy Aeroklubu Gdańskiego oraz Związku Polskich Spadochroniarzy odsłonięto pomnik, upamiętniający funkcjonowanie w tej miejscowości lotniska. Lotnisko działało w Strzebielinie w latach 1940-1963.
Fundatorem obelisku był Aerokulub Gdański, a Gmina Łęczyce, sołectwo Strzebielino-Osiedle, GZUK Łęczyce oraz Gminna Instytucja Kultury i Biblioteka włączyły się logistycznie i finansowo w przygotowanie i przeprowadzenie przedsięwzięcia. Z tej okazji powstała również książka „Lotnisko w Strzebielinie 1940-1963” autorstwa Grzegorza Zymona.
W uroczystości pod patronatem marszałka pomorskiego Mieczysława Struka, udział wzięli m.in. wicestarosta wejherowski Jacek Thiel, zastępca wójta gminy Łęczyce Bożena Pruchniewska i sołtys Strzebielina-Osiedla Grzegorz Maziuk.

Po wojnie lotnisko zostało przejęte przez Aeroklub Gdański. Prowadzono tam szkolenia szybowcowe na poniemieckich szybowcach Kranich i SG-38. W 1946 r. Aeroklub Gdański otrzymał dwa samoloty PO-2, co umożliwiło również latanie samolotowe. W 1947 roku zorganizowano I Okręgowe Zawody Szybowcowe Juniorów.
W okresie 1949-1950 wszystkie aerokluby regionalne zostały podporządkowane Lidze Lotniczej i tak też funkcjonowało lotnisko w Strzebielinie. Ze względu na ucieczki samolotowych pilotów z Gdańska na zachód m.in. do Szwecji i do Danii, zawieszono wszystkie loty w Aeroklubie. W końcu 1950 roku wznowiono loty szybowcowe na lotnisku w Strzebielinie. Z końcem 1950 roku Aeroklub Gdański przenosi swoją działalność do Strzebielina, gdzie kontynuowane są loty szybowcowe, a w latach 1952-1956 także loty samolotowe .
Co ciekawe, w 1955 roku na lotnisku w Strzebielinie były kręcone sceny lotnicze do filmu „Sprawa pilota Maresza”. Film był adaptacją powieści Janusza Meissnera „Niebieskie drogi”. Wszedł na ekrany w 1956 r.
W tym samym roku do Strzebielina przeniesiono na krótko Szkołę Szybowcową z Lęborka. Rok później lotnisko w Strzebielinie stało się siedzibą Centrum Wyszkolenia Spadochronowego, przeniesionego tu aż z Nowego Targu.
1 kwietnia 1957 roku wznowiono działalność Aeroklubu Gdańskiego, w tym sekcji spadochronowej, która zorganizowała w 1957 roku w Strzebielinie IV Spadochronowe Mistrzostwa Polski.
W 1959 powstał Ogólnopolski Ośrodek Szkolenia Spadochronowego, przekształcony wkrótce w Centrum Wyszkolenia Spadochronowego (CWS) dla potrzeb wojska. W latach 1960-1963 szkolenie w Strzebielinie zaliczyło ponad 3000 skoczków spadochronowych, kandydatów do Wojsk Powietrzno-Desantowych. W 1963 roku, po przeprowadzce Centrum Wyszkolenia Spadochronowego do Krosna teren lotniska został przekazany na cele rolne.