Czy OPAT ruszy?
W poniedziałek 2 grudnia br. w Gdyni spotkali się samorządowcy z miast i gmin skupionych w Metropolitarnym Forum NORDA, aby po raz kolejny zabiegać o budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta (OPAT). W tym tygodniu ta sprawa miała trafić pod obrady sejmowych komisji. Póki co pomorscy parlamentarzyści, zwłaszcza z partii rządzącej, nie popisali się.
Dokładnie 1 lipca 2013 roku na wspólnej sesji spotkali się radni Wejherowa, Rumi i Redy, a także przedstawiciele władz Gdyni w sprawie budowy Obwodnicy Północnej. Pomorscy posłowie Platformy Obywatelskiej zadeklarowali wówczas, że w jak najkrótszym czasie utworzą parlamentarny zespół, którego celem będzie usilne zabieganie o realizację inwestycji.
NA PAPIERZE I W INTERNECIE
Zespół powstał już 26 lipca, lecz do tej pory jego członkowie nie spotkali się ani razu!
– Zgodnie z obietnicą złożoną na wspólnym posiedzeniu rad miejskich Wejherowa, Rumi i Redy z udziałem marszałka pomorskiego, prezydenta Gdyni oraz samorządowców z powiatów puckiego i lęborskiego, zainicjowałem powstanie Parlamentarnego Zespołu ds. OPAT – pisał na swojej stronie internetowej wejherowski poseł PO Jerzy Budnik. – Celem zespołu będzie lobbowanie we wszystkich możliwych instytucjach centralnych i regionalnych o jak najszybsze rozpoczęcie budowy tej bardzo ważnej dla północnej części Kaszub arterii.
Sprawa polityczna
Jednak na obiecankach się skończyło, choć posłowie Platformy Obywatelskiej zapewniali, że będą walczyć jak lwy. Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego mówił, że tę sprawę można załatwić pozytywnie jedynie drogą polityczną, a więc poprzez posłów rządzącej naszym krajem partii.
– Potrzebna jest decyzja polityczna i żaden argument formalno-prawny w moim mniemaniu tutaj niczego nie zmieni. Myślę, że posłowie z Pomorza mają w tej kwestii o wiele więcej do zrobienia i powinni pytać, dlaczego takiej decyzji dotąd nie ma? Pytanie zasadnicze brzmi – w jakiej formie jesteśmy w stanie się przebić? Czy posłom uda się przekonać dyrekcję GDDKiA lub decydentów z Ministerstwa Transportu, czy też cały rząd? – pytał w lipcu b.r. Mieczysław Struk. Póki co, posłowie od ponad 4 miesięcy nie znaleźli czasu na OPAT.
Jest szansa na decyzję rządu?
Bez decyzji rządowej dla drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad temat budowy OPAT-u nie istnieje.
Było to widać na spotkaniu 2 grudnia. Zastępca dyrektora Oddziału Robert Marszałek próbował temat zbyć. W tej sytuacji mocno zabrzmiał głos samorządowców z NORDY wypowiedziany przez prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka:
– Obwodnica Północna to zadanie państwa, zadanie krajowe z uwagi na skalę problemów, które rozwiązuje i koszty. Przerzucanie go na samorządy jest nieuczciwe. Nie będziemy całowali klamek władzy w Warszawie, tylko będziemy głośno domagać się realizacji OPAT-u w intersie mieszkńców Pomorza i Polski. Najważniejsze, że powstał projekt, który zjednoczył samorządy północnej cześci województwa. I my się pytamy: co państwo w tej sprawie zrobiło? – pytał prezydent Szczurek.
SZANSA NA REHABILITACJĘ
W spotkaniu, oprócz pełnej sali włodarzy i radnych z terenu działania Metropolitarnego Forum NORDA, uczestniczyli posłowie i członek Zarządu Województwa Ryszard Świlski.
Poseł Stanisław Lamczyk poinformował, że w czwartek 5 grudnia b.r. mają się zebrać sejmowe podkomisje odpowiedzialne za infrastrukturę drogową. Będzie tam okazja zacząć walczyć o OPAT.
Pomorscy posłowie mają zatem szansę się zrehabilitować, ponieważ na razie się nie popisali. Do tematu wrócimy.
Ryszard Wenta
ryszard.wenta@gmail.com
Odciążyć „szóstkę”
Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT) ma w założeniach liczyć 14,6 km długości. Będzie ona przedłużeniem trójmiejskiej obwodnicy. Umożliwi ominięcie Rumi i połączy się z krajową „szóstką” w Redzie, przy wylocie na Puck. Planuje się wykonanie dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu i z możliwością poszerzenia do trzech pasów.
OPAT to planowana droga o ruchu przyspieszonym, której głównym zadaniem będzie odciążenie ruchu na drodze krajowej nr 6. Miałaby ona omijać tereny zabudowane miast Gdynia, Rumia oraz Reda, co usprawniłoby dojazd do Helu oraz Wejherowa. Szacuje się, że całkowity koszt inwestycji może wynieść co najmniej 1,2 mld złotych.
NORDA
Metropolitalne Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA tworzą samorządy 19 gmin i miast pomorskich oraz jednego powiatu (lęborskiego).
Powiat wejherowski w NORDZIE reprezentują:
Gmina Choczewo – wójt Wiesław Gębka, Gmina Luzino – wójt Jarosław Wejer, Gmina Łęczyce – wójt Piotr Wittbrodt, Miasto Rumia – burmistrz Elżbieta Rogala-Kończak, Miasto Reda – burmistrz Krzysztof Krzemiński, Gmina Szemud – wójt Ryszard Kalkowski, Miasto Wejherowo – prezydent Krzysztof Hildebrandt, Gmina Wejherowo – wójt Henryk Skwarło.