Rondo prawie gotowe
Na ukończeniu są liczne inwestycje drogowe w całym mieście, a zwłaszcza newralgiczna inwestycja – przebudowa skrzyżowania ulic 10 Lutego, Sienkiewicza i Św. Jana w Wejherowie. Wkrótce nie tylko skończą się utrudnienia w ruchu, ale poprawi się znacznie komunikacja w tym rejonie miasta, ponieważ nie będą się tam tworzyć korki.
W ubiegłym tygodniu, na gotowym już rondzie wykonano asfaltową nawierzchnię. Trwają jeszcze prace wykończeniowe, które zakończą się do końca października. To oznacza koniec utrudnień w komunikacji, m.in. w kursowaniu miejskich autobusów. Ale nie tylko.
NOWE ROZWIĄZANIE
– Jak wiadomo, celem tej ważnej inwestycji jest poprawa drożności komunikacyjnej, a dokładnie upłynnienie ruchu pojazdów w rejonie przejazdu kolejowego w ulicy Sienkiewicza – przypomina Piotr Bochiński, zastępca prezydenta Wejherowa. – Dawniej samochody czekające na przejazd pociągu i podniesienie szlabanu blokowały ruch na skrzyżowaniu ulic Sienkiewicza, 10 Lutego i św. Jana. Nowy, blisko dwustumetrowy oddzielny pas zjazdowy sprawi, że samo skrzyżowanie zostanie jakby odsunięte od przejazdu kolejowego, a stojące przed szlabanem pojazdy nie będą już nikomu przeszkadzać.
Podobne rozwiązanie jest po drugiej stronie przejazdu kolejowego, przy drodze krajowej nr 6 i się sprawdziło.
Przypomnijmy, że sam przejazd leży w gestii PKP i nie jest objęty inwestycją, natomiast ulica Sienkiewicza jest drogą wojewódzką.
PÓŁ NA PÓŁ
Władze miasta wynegocjowały z marszałkiem pomorskim sfinansowanie po połowie strategicznego skrzyżowania w Wejherowie. Całkowity koszt inwestycji wynosi ok. 3,3 mln złotych, a wykonawcą jest firma SKANSKA.
– Miasto od lat zabiegało o rozwiązanie problemu komunikacyjnego w tym miejscu – informuje Krzysztof Hildebrandt – Inwestycja niewątpliwie zwiększy bezpieczeństwo i usprawni ruch na skrzyżowaniu, gdzie w godzinach szczytu często tworzyły się korki. Dziękuję mieszkańcom za wyrozumiałość i cierpliwe znoszenie utrudnień, które miały miejsce podczas realizacji tej ważnej inwestycji.
REWITALIZACJA TRWA
Końca dobiegają również roboty drogowe wokół wejherowskiego ZUS, realizowane w ramach kolejnego etapu Rewitalizacji Śródmieścia Wejherowa. Zbudowano tam uliczkę przed budynkami ZUS, parking, chodniki oraz skwer przy ulicy Sobieskiego, nieopodal ronda.
Dzięki inwestycji to miejsce wygląda bardzo ładnie, ale najważniejsze, że od listopada będzie się wygodniej jeździło (m.in. rowerem) i chodziło w tej części Śródmieścia. W pogodne dni będzie też można usiąść na ławce i odpocząć na estetycznym skwerku, kolejnym w Wejherowie.
NIE TYLKO W ŚMIECHOWIE
W dzielnicy Śmiechowo-Północ, gdzie problem nieutwardzonych dróg należy do bolączek mieszkańców, kolejne ulice otrzymały nową nawierzchnię. Dobiega końca budowa ulic: Morskiej, Konopnickiej oraz Pokoju.
Dodatkowo jeszcze w tym roku wybudowany zostanie ciąg pieszo-jezdny w ulicy Reja, która krzyżuje się z ulicą Pokoju. Z kolei na Śmiechowie-Południu trwa budowa długo oczekiwanej i kosztownej ul. Śmiechowskiej.
W innej części miasta, na osiedlu Sucharskiego kończy się budowa ul. Kotłowskiego i Rogaczewskiego. W jeszcze innym miejscu Wejherowa ulice zostaną wkrótce utwardzone za pomocą płyt drogowych: Kolejowa i Jana z Kolna, a także ul. Kamienna.
Przypomnijmy, że wcześniej wykonano i oddano już do użytku ul. Panek i wyremontowano chodnik przy ul. Roszczynialskiego.
DROGI TO PRIORYTET
Skąd tak duża liczba utwardzanych i budowanych obecnie ulic?
Jak wyjaśnia Piotr Bochiński, drogi to priorytet władz miasta. Ponadto miasto zaoszczędziło pieniądze i dzięki temu może zrealizować więcej prac.
– Polityka prezydenta Krzysztofa Hildebrandta co do wyboru terminu przetargów na te roboty przyniosła efekty w postaci dobrych cen – mówi wiceprezydent Bochiński. – Udało się nam uzyskać korzystne warunki finansowe, pozwalające zrealizować cały pakiet zamierzonych prac.
ROWEREM WZDŁUŻ RZEKI
Do kończących się tej jesieni inwestycji należy też ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż rzeki Cedron. W tym tygodniu zaplanowano odbiór techniczny tej trasy, prowadzącej od ul. 12 Marca, wzdłuż Cedronu do ul. Rzeźnickiej i dalej, pod drogą krajową nr 6 do ul. Partyzantów oraz Obrońców Helu.
Droga została przystosowana zarówno do pieszych wędrówek, jak i podróżowania na rowerze.
Dodatkowo trasa wzdłuż Cedronu została wyposażona w ławki, pojemniki na śmieci oraz latarnie.
Nad rzeką, zwłaszcza na zapleczu wieżowców przy ul. Kochanowskiego, powstało kolejne urokliwe miejsce w Wejherowie. Warto pójść tam na spacer.
PRZYBYWA ŚCIEŻEK
W Wejherowie przybywa ścieżek rowerowych, a władze miasta dążą do tego, aby jak najbardziej rozbudować sieć dróg rowerowych w mieście oraz wokół niego.
Poszczególne trasy łączą się ze sobą, dzięki czemu można kontynuować wycieczkę.
Dla przykładu, po przejechaniu nowej trasy wzdłuż Cedronu można dojechać do ul. Chopina, a stamtąd skręcając przed szpitalem w lewo, dotrzeć gruntową, ale wygodna drogą do ul. Ofiar Piaśnicy. Można też od ul. Chopina (za mostem na rzece Redzie) skręcić w prawo, jadąc aż do osiedla Fenikowskiego.
Jeśli rowerzyści wybiorą pierwszy wariant, dojadą do nowej trasy rowerowej, prowadzącej właściwie aż nad morze. Różne odcinki tej trasy łączą się ze sobą tak, że można dostać się rowerem przez Lasy Piaśnickie oraz wieś Krokowa aż do nadmorskiej Karwi.
Anna Kuczmarska
Nie tylko Filharmonia
Wszystkie inwestycje drogowe w Wejherowie zostaną zakończone przed zimą, ale to nie oznacza koniec tego rodzaju przedsięwzięć w Wejherowie. Nadal pozostaną one w centrum zainteresowania prezydenta i władz miasta.
– Mimo ogromnego wysiłku finansowego, który musieliśmy włożyć w budowę nowego budynku Wejherowskiego Centrum Kultury – Filharmonii Kaszubskiej, udało nam się przygotować i realizować mocny plan inwestycyjny na drogach – mówi Krzysztof Hildebrandt – Budowa i modernizacja ulic i chodników we wszystkich częściach miasta oraz budowa ścieżek rowerowych to priorytetowe zadania inwestycyjne prowadzone na szeroką skalę w Wejherowie. To nie koniec budowy dróg.