Ważne zmiany

Nowa wersja pogramu „Czyste Powietrze”

1 lipca 2021 r. weszła w życie nowa wersja programu Czyste Powietrze. Wprowadzone zostały trzy ważne zmiany: wycofanie dotacji na kotły węglowe (od 01.01.2022 r.), zwiększenie progów dochodowych w drugiej części programu, poszerzenie listy urządzeń do dofinansowania o kotły na pellet o podwyższonym standardzie. Program został również uzupełniony o zapisy dotyczące ścieżki bankowej.

 

TRZY WAŻNE ZMIANY

Zakup i montaż kotła na węgiel będą możliwe tylko do końca bieżącego roku. Wniosek o dofinansowanie należy zatem złożyć do 31 grudnia 2021 (konieczne jest wystawienie faktury lub równoważnego dokumentu księgowego z datą do 31 grudnia 2021 r.). Od 1 stycznia 2022 r nie będzie już można składać wniosków o dotacje na kotły węglowe.
Zwiększone zostają progi dochodowe w drugiej części programu, czyli w podwyższonym poziomie dofinansowania. W przypadku gospodarstw wieloosobowych próg ten wynosi do 1 564 zł przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę, a dla gospodarstw jednoosobowych do 2 189 zł.
Możliwe jest ubieganie się o większe niż dotychczas wsparcie na zakup i montaż kotła na pellet o podwyższonym standardzie. Dotacja może wynieść do 9 000 zł (nie więcej niż 45% faktycznie poniesionych kosztów) przy podstawowym poziomie dofinansowania oraz do 12 000 zł (nie więcej niż 60% kosztów) przy podwyższonym poziomie dotacji.

ŚCIEŻKA BANKOWA

Alior Bank oraz Bank Ochrony Środowiska – to pierwsze banki, które rozpoczęły nabór wniosków o dotacje na częściową spłatę kapitału kredytu w programie Czyste Powietrze. Pożyczki wyniosą do 100 000 zł.
Współpraca z bankami jest bardzo ważna. Wiele osób, dla których wcześniej było to niemożliwe, będzie mogło skorzystać z dofinansowania na zakup nowego źródła ciepła oraz termomodernizację domów. Banki będą udzielały kredytu Czyste Powietrze, u nich też będzie można złożyć wniosek o dotację w ramach programu.
Część warunków dofinansowania dla ścieżki bankowej jest jednak inna niż ta realizowana za pośrednictwem wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Najważniejsze zmiany:

• Rozpoczęcie przedsięwzięcia:
W przypadku wniosków składanych w WFOŚiGW w Gdańsku – do 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.
W przypadku banków
– od daty złożenia wniosku.
• Okres realizacji inwestycji:
WFOŚiGW w Gdańsku: 30 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Bank: 18 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
• Rozliczenie wniosku:
WFOŚiGW w Gdańsku: maksymalnie w trzech częściach
Bank: rozliczenie całości po zakończeniu przedsięwzięcia.
• Korekta wniosku:
Mozliwa w WFOŚiGW w Gdańsku. W Banku nie ma możliwość ponownego złożenia wniosku.
Więcej: na stronie miasta:
http://www.wejherowo.pl/artykuly/ruszyla-sciezka-bankowa-w-programie-czyste-powietrze

Źródło: WFOŚiGW w Gdańsku (www.wfos.gdansk.pl)

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.