Ważny temat budowy bezkolizyjnego węzła Zryw z tunelem pod drogą krajową nr 6 konsekwentnie poruszamy w ostatnich numerach Pulsu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku zamieściła na swojej stronie internetowej „Stanowisko w sprawie kontynuacji budowy tzw. węzła Zryw w Wejherowie” będące odpowiedzią na apel mieszkańców Wejherowa skierowany do niej w ramach społecznej akcji ZRYW NA ŚMIECHOWIE. Spotkało się to z odpowiedzią organizatorów akcji, którzy oczekują decyzji politycznej PiS i rządu w tej sprawie.
W stanowisku Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddziału w Gdańsku czytamy m.in.:
„Na wstępie chcielibyśmy zaznaczyć, że ulica pokrywająca się z obecną drogą krajową nr 6 przebiega w Wejherowie od dziesiątków lat. W mieście funkcjonuje wiele skrzyżowań zlokalizowanych na drodze krajowej. Istnieje również wiele zjazdów do posesji. Zatem przywołanie w przedłożonym apelu informacji o dzieleniu przez drogę krajową miasta na pół jest nieprawdą.
W perspektywie kilku, maksymalnie kilkunastu miesięcy, ze względu na oddanie do ruchu budowanej drogi ekspresowej S6 między Bożympolem Wielkim a Gdynią, DK6 przestanie być drogą krajową i stanie się drogą wojewódzką. Część ruchu tranzytowego, przede wszystkim najbardziej uciążliwego dla mieszkańców ruchu ciężarowego, zostanie skierowana na drogę ekspresową, co powinno być zauważalne dla mieszkańców Wejherowa i użytkowników obecnej DK6. (…)
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby miasto Wejherowo, zgodnie z obowiązującym prawem, dokończyło budowę węzła, łącząc tereny miejskie położone na południe od drogi krajowej nr 6 i linii kolejowej. W związku z powyżej przedstawionymi uwarunkowaniami prawnymi i bliskim zakończeniem funkcji zarządczych na drodze krajowej nr 6 informujemy, że GDDKiA nie może być inwestorem rozbudowy tzw. węzła „Zryw” w Wejherowie.”
Czy działacze PiS z Wejherowa będą skuteczni?
Właścicielem drogi krajowej nr 6 jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, czyli polski rząd. To od rządu, czyli Prawa i Sprawiedliwości zależy czy węzeł Zryw z tunelem powstanie czy nie. To jest wyłącznie decyzja polityczna. Jeśli PiS nakaże GDDKiA budowę węzła Zryw, to on powstanie zanim GDDKiA „odda” DK6 i przestanie ona być drogą krajową. To jest kwestia chęci, a nie braku możliwości.
Istnieje duże oczekiwanie społeczne: Niech PiS zrobi coś w końcu dla Wejherowa! Radny z PiS Marcin Drewa i inni oraz posłowie partii rządzącej powinni ten tunel załatwić dla mieszkańców Wejherowa. PiS zapewnia przecież, że będą ogromne pieniądze na inwestycje z unijnego Funduszu Odbudowy i ogłoszonego ostatnio Polskiego Ładu.
Stanowisko organizatorów społecznej akcji
ZRYW NA ŚMIECHOWIE
Wspólnie dalej walczymy o Zryw
Wyrażamy oburzenie negatywnym „Stanowiskiem w sprawie kontynuacji budowy tzw. węzła Zryw w Wejherowie” opublikowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku na stronie internetowej:
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/41304/Stanowisko
Uważamy, że jest to lekceważenie głosu mieszkańców Wejherowa, których już prawie 1300. w ramach akcji ZRYW NA ŚMIECHOWIE podpisało się pod apelem o budowę węzła z tunelem przez GDDKiA i zapewne wielu innych go popiera, jednak z uwagi warunki pandemii nie mieli możliwości podpisania petycji.
To lekceważenie naszej lokalnej społeczności przejawia się również w „argumentach” GDDKiA. Stanowisko GDDKiA nie jest odpowiedzią na nasz apel. W apelu chodził o to, aby to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonała tunel, a nie Miasto Wejherowo. Ze strony GDDKiA jest to typowe „odwracanie kota ogonem” i ucieczka od tematu pod wymyślonymi pretekstami. Nie jest prawdą, że GDDKiA nie ma możliwości rozbudowy węzła Zryw.
GDDKiA może potraktować tunel, jako własną inwestycję i nie będzie żadnych, rzekomych przeszkód formalnych. Przecież właścicielem drogi krajowej nr 6 jest GDDKiA, czyli rząd. To ich droga. Niech coś zrobią dla wejherowian! Ostatnia duża inwestycja GDDKiA w naszym mieście była ok. 15 lat temu. Czy GDDKiA przyznaje się do tej drogi tylko wtedy kiedy bierze opłaty za przejazd przez Wejherowo ciężarówek, nawet autobusów MZK, w ramach systemu via-TOLL?
Miasto i tak już zrobiło cześć węzła po północnej stronie drogi i zadeklarowało dalsze wsparcie finansowe dla tunelu pod DK6. Dlaczego tylko Miasto ma płacić za tunel pod drogą? Proszę brać przykład z PKP, które sfinansuje tunel pod torami kolejowymi w ramach porozumienia zawartego z Miastem.
Zwracamy uwagę, że to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecyduje o tym czy i kiedy obniży kategorię drogi krajowej m.in. na odcinku Wejherowa. To jeszcze nie nastąpiło i nie wiadomo kiedy nastąpi. Jeśli GDDKiA będzie chciała, to zdąży zrobić tunel Zryw albo choćby rozpocząć. Natomiast ta niechęć do mieszkańców Wejherowa i tej inwestycji zawarta jest w kuriozalnym stwierdzeniu cyt. „Zatem przywołanie w przedłożonym apelu informacji o dzieleniu przez drogę krajową miasta na pół jest nieprawdą”. Czy autor tych słów był w Wejherowie? Czy przywoływane przez GDDKiA zjazdy z posesji na drogę łączą północną i południową część miasta? A co do skrzyżowań, to właśnie jest ich za mało i apel dotyczy budowy kolejnego – na Śmiechowie z tunelem.
Podpisujcie apel! Działajmy razem! Nasza akacja ZRYW NA ŚMIECHOWIE trwa nadal. Z całą pewnością węzła Zryw nie odpuśćmy i będziemy o to walczyć.
Niezależnie od możliwości GDDKiA, są różne formy wsparcia rządu dla takich inwestycji np. Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych. Apelujemy do lokalnych i regionalnych działaczy Prawa i Sprawiedliwości, aby realnie zaczęli działać w tym temacie i zrobili coś dla Wejherowa. Czy radni i posłowie PiS w końcu pomogą mieszkańcom?