Czy Legia Warszawa kupiła sobie tytuł Mistrza Polski?
Niedawno przeczytałem na jednym z wejherowskich profili w serwisie Facebook, że władze Wejherowa kupiły sobie nagrody w samorządowych konkursach, gdyż zapłaciły wpisowe za uczestnictwo w tych konkursach. Takie sugestie czy stwierdzenia są nie tylko nieprawdziwe, ale świadczą też o braku kontaktu z rzeczywistością.
Weźmy na przykład taki klub Legia Warszawa. W zeszłym roku zdobyli tytuł piłkarskiego Mistrza Polski. Oczywiście za możliwość udziału w rywalizacji klub poniósł stosowane opłaty, rodzaj wpisowego. Czy w ten sposób Legia kupiła sobie mistrzowski tytuł? To oczywiście bzdura, ale taka jest właśnie logika osób oskarżających miasto o podobne praktyki.
Kolejny przykład. Jeśli wejherowscy bokserzy zdobyli medale i nagrody w turnieju, za udział w którym zapłacili wpisowe, opłatę startową albo opłaty w innej formie, to znaczy że kupili sobie te medale i nagrody? To oczywiście bez sensu, ale celowo przytaczam te przykłady, aby pokazać intelektualny poziom wspominanego profilu.
Jest rzeczą oczywistą, że za udział z różnych zawodach, turniejach czy konkursach płaci się wpisowe i inne opłaty. Pokrywa się z nich koszty organizacji, sędziów itd. Tak jest w przypadku piłki nożnej, boksu, tańca, śpiewu, kaszubskiej Baśki czy wreszcie konkursów dla samorządów. Wpisowe nigdzie nie gwarantuje zdobycia nagród, choćby z tego powodu, że uczestników jest po prostu więcej niż nagród. Zwycięża lepszy. To – jak widać – dość trudno niektórym zrozumieć.
Gdyby autorzy ataków na miasto chcieli być uczciwi, to podawaną przez siebie kwotę wpisowego zliczoną łącznie z kilkunastu lat, porównaliby z innymi łącznymi wydatkami w tym okresie. Dla przykładu, w ciągu ostatnich 20 lat na inwestycje miasto wydało około PÓŁ MILIARDA ZŁOTYCH. I to jest skala sukcesu! Sukcesu wszystkich wejherowian. Dlaczego nie mamy się tym chwalić?
Jeśli mamy udane inwestycje, które podobają się mieszkańcom jak Filharmonia Kaszubska, park miejski, renowacja Kalwarii Wejherowskiej i inne, to dlaczego nie pokazać ich w Polsce? Dobrą metodą na pokazanie miasta i budowanie wspólnej dumy jest udział w ogólnopolskich konkursach, zwłaszcza jeśli zdobywa się w nich nagrody i wyróżnienia, jak właśnie Wejherowo.
Poza tym konkursy służą promocji miasta. Dziś samorządy konkurują za sobą i wydają znaczne środki na budowanie wizerunku, gdyż ma to duże znaczenie dla zachęcenia turystów do odwiedzin, dla przedsiębiorców, którzy w danym miejscu chcą robić interesy, dla ludzi którzy być może się przeprowadzą i zamieszkają w mieście czy wreszcie dla oceny przez decydentów, którzy przyznają samorządom pieniądze. Wszak osobiste odczucia i postrzeganie danego miejsca zawsze ma wpływ na decyzje.
Sukcesy miasta i duma mieszkańców bardzo bolą paru krytyków, do tego stopnia że tworzą tak absurdalne teorie o kupowaniu nagród. I nie tylko takie.
Dr Puls