Niesłyszący artyści
W ośrodku dla niesłyszących w Wejherowie gościli uczestnicy unijnego projektu: Program „Uczenie się przez całe życie” Comenius Wielostronne Partnerskie Projekty Szkół, realizowanego przez ośrodek w latach 2012-2014. Artystyczny program „Niesłyszący uczniowie tworzą teatr dla słyszących (na podstawie bajki braci Grimm „Rumpelstiltskin”), jest realizowany przez uczniów czterech szkół partnerskich.
Efektem końcowym ma być przygotowanie przedstawienia „Rumpelstiltskin”, wystawionego w Instytucie Słuchu i Komunikacji we Frankenthalu w Niemczech w grudniu 2013 r.
– Udział w projekcie jest bardzo ważny, ponieważ pozwala kształtować w uczniach postawę otwartości na drugiego człowieka, zwłaszcza wobec osób słyszących. Tak, by młodzież m.in. poza środowiskiem niesłyszących potrafiła wyrażać poglądy, dzielić się doświadczeniami, prezentować dokonania artystyczne – mówi koordynator projektu w ośrodku wicedyrektor Edyta Dawidowska. – Jednocześnie może przedstawić swój punkt widzenia na problemy funkcjonowania młodego człowieka we współczesnym świecie, przez pryzmat niepełnosprawności.
Partnerzy projektu uczestniczyli w wizytach na terenie Turcji, Niemiec i Węgier, a teraz – w Polsce. W wejherowskim ośrodku poznali metody pracy w szkole, organizację placówki, możliwości kształcenia na różnych poziomach edukacyjnych dzieci i młodzieży niesłyszącej. Goście zwiedzali również zabytki Wejherowa oraz nasz region.
Mogli też obejrzeć wystawę pokonkursową plakatów do bajki „Rumpelstiltskin”, prezentowaną w siedzibie WCK w dniach 17-24 czerwca br. To efekt międzynarodowego konkursu, który odbył się w ramach projektu Comenius.
Na terenie ośrodka, w towarzystwie Edyty Dawidowskiej, goście uczestniczyli w zajęciach dydaktycznych, spotkali się nauczycielami oraz z uczniami. Byli zaciekawieni procesem edukacyjnym metodą ustną. W Wejherowie od początku istnienia szkoły uczy się dzieci mowy dźwiękowej, wspomaganej umiejętnością odczytywania mowy z ust. Taka metoda stwarza uczniom z ubytkiem słuchu pełniejszej szansę integracji ze społeczeństwem oraz daje możliwości bardziej samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym.
Wizyta przyniosła korzyści obu stronom. Była bowiem okazją do wymiany doświadczeń i porównania standardów systemów edukacyjnych osób z uszkodzonym słuchem w różnych krajach, a zarazem – co wydaje się być najbardziej istotne – ciekawym spotkaniem integracyjnym. Można było się lepiej poznać, wspólnie uczestniczyć w interesujących wydarzeniach, co z pewnością pozostawi niezatarte wrażenia.
Dzięki temu projekt będzie bardziej dynamiczny, każdy będzie miał szansę na wymyślenie i stworzenie czegoś nowego co zaowocuje wspólnym prawdziwie europejskim artystycznym przedsięwzięciem.
Katarzyna Ruta-Rakowska