Szansa dla Wejherowa

Innowacyjne i ekologiczne pojazdy dla MZK Wejherowo

Wejherowo razem z Gdynią, Gdańskiem i Tczewem, jako jeden z 11 europejskich regionów skorzysta ze wsparcia Project Development Assistance (PDA) – kompleksowego doradztwa dotyczącego koncepcji wdrożenia pojazdów wodorowych w komunikacji miejskiej. Rewolucyjne, nieemitujące szkodliwych spalin technologie dla transportu miejskiego w Wejherowie ocenią najlepsi światowi specjaliści.

Wniosek o wsparcie PDA został przygotowany przez konsorcjum samorządów przy współpracy przedstawicieli Grupy LOTOS, członków Klastra Wodorowego – sygnatariusza Pomorskiej Doliny Wodorowej.
Miasto Wejherowo zostało beneficjentem programu FCH Regions EU, wspierającego wdrażanie wodoru w transporcie i energetyce w krajach Unii Europejskiej. W ramach niego skorzysta z kompleksowego doradztwa, dotyczącego wdrażania pojazdów wodorowych do taboru komunikacji miejskiej.
Wstępna koncepcja wdrożenia wodoru w regionie pomorskim, w tym także w Grodzie Wejhera, opiera się na założeniu wykorzystania autobusów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w komunikacji miejskiej oraz na wykorzystaniu wodoru produkowanego przez Grupę LOTOS w ramach realizowanego projektu PURE H2. W pierwszym etapie założono wprowadzenie do taboru 10 – 15 autobusów zasilanych wodorem, a w drugim kolejnych 41 autobusów w Gdańsku, Gdyni, Tczewie i Wejherowie.
– Zeroemisyjne pojazdy dla całego transportu komunalnego są pożądanym rozwiązaniem dla ochrony środowiska. Przyczynią się też do wzrostu gospodarczego – wyjaśnia Beata Rutkiewicz, zastępca prezydenta Wejherowa. – Zastosowanie do napędu silników paliwa, które nie jest uzależnione od rynku ropy naftowej to epokowe wyzwanie. Zdajemy sobie sprawę ze skali kosztów i dlatego cieszy mnie fakt, że wypowiedzą się w tej kwestii również specjaliści innych państw. Celujemy w lobby naftowe – na początku będzie ciężko, ale zdrowie człowieka jest najważniejsze
– Projekt będzie realizowany we współpracy z doświadczonymi doradcami w zakresie wdrażania technologii wodorowych w krajach, w których paliwo wodorowe jest już stosowane na szeroką skalę – mówi Czesław Kordel, prezes spółki MZK Wejherowo. – Konsultanci będą odpowiadali za dopracowanie koncepcji tak, aby odpowiadała najlepszym światowym praktykom i mogła być wykorzystana w aplikowaniu o środki unijne na zakup infrastruktury i autobusów zasilanych wodorem.
Wsparcie jest udzielane w ramach programu FCH Regions finansowanego przez FCH JU (Fuel Cells And Hydrogen Joint Undertaking – Wspólne przedsięwzięcie na rzecz ogniw paliwowych i wodoru). To działająca na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego inicjatywa mająca na celu wspieranie badań, rozwoju technologicznego i wdrożeń technologii wodorowych i ogniw paliwowych w Europie. Głównymi partnerami przedsięwzięcia są: Komisja Europejska, partnerzy przemysłowi zrzeszeni w Hydrogen Europe oraz środowisko badawcze zrzeszone w Hydrogen Europe Research.

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.