
„Balladyna” jako pierwsza „Smart_lektura”
W tym bardzo nietypowym i trudnym roku szkolnym, jaki za chwilę będziemy podsumowywać, komputer, tablet czy smartfon stał się naturalnym narzędziem pracy nauczycieli i uczniów. Jak się okazuje, drogą tą można nie tylko wykładać szereg przedmiotów, organizować sprawdziany, ale i…zachęcać do czytania książek. Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie we współpracy z firmą szkoleniową, zorganizowała projekt „Smart_lektury”, dzięki któremu uczniowie klas ósmych Szkoły Podstawowej nr 11 w Wejherowie, bez wychodzenia z domu, mogli stać się projektantami gry mobilnej, której tematem była lektura szkolna.
To miały być zwykłe warsztaty z młodzieżą: zajęcia w pracowni komputerowej, a potem testowanie w terenie gry opartej na „Balladynie” Juliusza Słowackiego. Rzeczywistość zweryfikowała plany i przed prowadzącą zajęcia pojawiło się nowe zadanie: skuteczne przeprowadzenie zdalnych warsztatów projektowania z młodzieżą, której nigdy wcześniej nie spotkała w realnym świecie…Na potrzeby nowej formuły zajęć powstały trzy kilkuosobowe zespoły – każdy z nich składał się członków jednej klasy.
Pierwsze, wspólne spotkanie odbyło się 28 kwietnia. Po części oficjalnej odbyło się dwugodzinne szkolenie techniczne. Od tej pory młodzież pracowała w trzech, mniejszych grupach nad swoją wersją gry. Jak wspomina prowadząca zajęcia: „Każda grupa była inna i wymagała ode mnie zastosowania innych metod pracy. Pierwsza musiała wszystko przegadać w burzliwej dyskusji, druga preferowała pisanie na czacie. Jeżeli chodzi o trzecią grupę, to chyba posiadła zdolność telepatycznej komunikacji – pozorny brak aktywności na czacie i upiorna cisza w słuchawkach skutkowały szybkim powstawaniem kolejnych elementów gry”.
Młodzież pracowała z dużym zapałem. Zaangażowanie i poziom emocji bardzo wzrosły po pierwszych testach gier co sprawiło, że ostatnie spotkanie z każdą grupą przypominało trochę deadline w profesjonalnych zespołach projektowych. Nie zabrakło też interesujących akcentów humorystycznych, które już na zawsze pozostaną słodką tajemnicą uczestników projektu.
Ósmoklasiści świetnie poradzili sobie z mechaniką gry, stworzeniem ciekawego scenariusza i przygotowaniem oprawy graficznej. Do „zadanej” tematyki podeszli w sposób twórczy, ale udało im się nie zgubić głównego przesłania „Balladyny”.
Warsztaty zakończyły się 21 maja. Ich wynikiem są trzy, prototypowe, gry mobilne: „Kto wygra: Alina czy Balladyna?”, „Wielkie śledztwo” i „Balladyna: The Kirkor Edition”. Teraz zostaną przetestowane przez pozostałych uczniów. Ale to nie koniec. Na ich podstawie zostanie stworzona jedna, główna gra mobilna, którą każdy będzie miał okazję sprawdzić. Jej premiera odbędzie się we wrześniu, podczas Narodowego Czytania, którego lekturą w tym roku jest właśnie „Balladyna”. W zależności od sytuacji epidemiologicznej, gra będzie miała formułę w pełni mobilną, w której uczestnicy będą się poruszać po Wejherowie, lub „domową”, z której będzie można skorzystać, nie wychodząc z domu.
Bibliotekarze dziękują uczniom: Hubertowi, Katarzynie, Alicji, Paulinie, Kacprowi, Zofii, Sewerynowi, Annie, Darii, Piotrowi, Amelii, Oliwierowi, Krzysztofowi, Mateuszowi, Julii, Beacie, Bartoszowi, Sandrze, Mai, Gabrieli, Agacie i Piotrowi za wspólnie spędzony czas i tak twórczą pracę. Szkole Podstawowej nr 11 na czele z dyrektor Wioletą Podolską i opiekunami klas: Marzeną Hennig i Agnieszką Lesner za owocną współpracę. Wypracowane metody pracy zdalnej w szkole, pozwoliły na sprawne przeprowadzenie projektu i umożliwienie ósmoklasistom, którzy za chwilę kończą pierwszy etap edukacji, udziału w nowatorskim przedsięwzięciu, dzięki któremu spojrzeli na lekturę z zupełnie innej strony.
To nie koniec przygody z innowacyjnym sposobem czytania lektur szkolnych z pomocą aplikacji mobilnych. Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie planuje wprowadzić ten element do stałej współpracy ze szkołami podstawowymi w naszym mieście.
W ten sposób po omówieniu kolejnych lektur uczniowie będą mogli sprawdzić swoją wiedzę, grając w zaprojektowaną przez ich uczestników grę.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.