ZUS informuje

Wsparcie dla przedsiębiorców w trudnej sytuacji

Możliwość odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za czas od lutego do kwietnia i zawieszenie na 3 miesiące umów z ZUS, w których termin płatności rat bądź odroczonych składek przypada na okres pomiędzy marcem, a majem. To przygotowane przez ZUS udogodnienia dla przedsiębiorców w związku z występowaniem w Polsce koronawirusa. Zgodnie z nowym zarządzeniem ZUS, przedsiębiorcy mogą skorzystać z uproszczonego wniosku o odroczenie o 3 miesiące terminu płatności składek i zawieszenie lub wydłużenie spłaty należności odroczonych bądź spłacanych w ratach. Będzie to jeden dokument, w którym dodatkowo przedsiębiorca wskaże, jaki wpływ miał koronawirus na nieuregulowanie należności.
Wniosek będzie można złożyć poprzez PUE ZUS, wrzucić go do skrzynki w placówce ZUS lub przesłać na adres: doradca_ds_ulg_i_umorzen_gdansk@zus.pl

Placówki oświatowe zamknięte? Co dalej?

Rodzicom dzieci w wieku do lat 8, przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy w przypadku nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola, szkoły, jeśli są objęci ubezpieczeniem chorobowym. Ubezpieczenie to jest obowiązkowe, jak ma to miejsce w przypadku pracujących na umowę o pracę, albo dobrowolne jak to jest przy umowie zlecenia lub własnej działalności gospodarczej. Okresu wypłaty dodatkowego zasiłku opiekuńczego, który wynosi 14 dni, nie wlicza się do ogólnego limitu 60 dni, które przysługują na opiekę nad dzieckiem. Żeby uzyskać dodatkowy zasiłek opiekuńczy wystarczy złożyć oświadczenie do swojego płatnika składek. Wzór oświadczenia można pobrać na stronie internetowej www.zus.pl. Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje rodzicom łącznie przez 14 dni, niezależnie od liczby dzieci wymagających opieki. Zasiłek wynosi 80% podstawy wymiaru zasiłku.

ZUS zaleca kontakt elektroniczny

W związku działaniami profilaktycznymi, które mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zwraca się do klientów ZUS z prośbą o ograniczenie bezpośrednich wizyt w placówkach Zakładu. Sprawy można załatwiać poprzez Platformę Usług Elektronicznych lub Centrum Obsługi Telefonicznej. Do PUE można zalogować się także poprzez serwis bankowości elektronicznej (obecnie z tej opcji mogą skorzystać klienci banków: PKO Banku Polskiego (iPKO, Inteligo), BOŚ Banku, Millennium, Citi handlowego, ING Banku Śląskiego).
W związku z zaleceniem sanepidu, by unikać dużych skupisk ludzi, w salach obsługi w ZUS nie może przebywać jednocześnie zbyt wiele osób. Dlatego w najbliższy poniedziałek 23 marca (podobnie jak w poprzedni) będą one czynne godz. 15.00. W trosce o bezpieczeństwo naszych klientów i pracowników, w placówkach Zakładu pojawiły się skrzynki, w których można zostawić dokumenty i wnioski, by nie narażać się na bliski kontakt z innymi osobami.
W przypadku potrzeby kontaktu można korzystać z informacji telefonicznej: 22 560 16 00. Konsultanci są dostępni od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 – 18.00. Można korzystać również z kontaktu mailowego. Adres e-mail do zapytań ogólnych cot@zus.pl

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.