Zmiany w projekcie Węzła „Zryw”
Bardzo możliwe, że w projekcie Węzła Zryw zostaną wprowadzone ważne zmiany. Zdaniem władz miasta, trzeba wybrać najlepsze rozwiązanie, nawet jeśli przez to wzrośnie koszt budowy. Pojawiła się szansa, aby zbudować przejazd podziemny nie tylko pod torami kolejowymi, ale również pod „szóstką”, co znacznie usprawni komunikację samochodową w tej części miasta.
Wszyscy wiemy, że w Wejherowie potrzebne są bezkolizyjne przejazdy z północnej na południową stronę miasta, przeciętego torami kolejowymi i drogą krajową nr 6. Jedna z inwestycji, planowana przez władze miasta ma usprawnić komunikację i rozładować ruch pojazdów w rejonie Śmiechowa.
Chodzi o Węzeł Zryw, którego projekt prawdopodobnie zostanie zmieniony. Jest szansa, aby przeprowadzić nową trasę pod ruchliwą „szóstką”.
Takie ważne szczegóły zależą jednak od uzgodnień z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku, która jest zarządcą drogi krajowej nr 6.
– Wcześniej Generalna Dyrekcja nie zgadzała się na budowę tunelu pod drogą, tylko pod linią kolejową, ale niedawne rozmowy, prowadzone przez prezydenta Krzysztofa Hildebrandta i przeze mnie doprowadziły do przełomu w tej sprawie – mówi Piotr Bochiński, zastępca prezydenta Wejherowa. – Przedstawiliśmy w zarysie nową koncepcję i uzyskaliśmy akceptację dla pomysłu poprowadzenia przejazdu pod krajową „szóstką”.
W innym wypadku samochody przejadą pod torami kolejowymi, a potem będą musiały wjechać na drogę nr 6, zapewne stojąc wcześniej na światłach.
Dzięki tunelowi pod drogą, można będzie uzyskać płynność ruchu pojazdów, co jest w całej inwestycji najważniejsze. Dlatego mimo większych kosztów planowanej inwestycji, władze miasta dążą właśnie do takiego rozwiązania.
– Lepiej wydać więcej pieniędzy, ale wykorzystać najlepszą opcję, poprawićfunkcjonalność tej drogi, jeśli stało się to teraz możliwe – dodaje prezydent Bochiński, odpowiedzialny za inwestycje w mieście.
Na razie wszystko jest na etapie koncepcji, wprowadzonej do dokumentacji inwestycji i uzgadnianej z partnerami, a takim partnerem w rozmowach jest wspomniana Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak wyjaśnia zastępca prezydenta, bardzo ważne jest, aby projekt budowy Węzła Zryw był gotowy zanim dojdzie do rozdawania kolejnych środków unijnych.
Ta inwestycja oraz Węzeł Kwiatowa są najważniejszymi zadaniami w tej kadencji. Oba węzły są natomiast elementami większej całości, czyli koncepcji połączenia północnej i południowej części miasta bezkolizyjnymi przejazdami.
Ważne miejsce w tej koncepcji zajmuje także Węzeł Sienkiewicza, którego budowy – przy wsparciu finansowym miasta i w oparciu o dokumentację przygotowaną przez Urząd Miejski w Wejherowie – podejmie się Urząd Marszałkowski. Ulica Sienkiewicza jest bowiem drogą wojewódzką.
Anna Kuczmarska