Wielkie zmiany w rejonie dworca

Wejherowo otrzymało 18,9 mln zł dofinansowania ze środków unijnych na budowę węzła integracyjnego wraz z trasami dojazdowymi. W ramach inwestycji powstanie m.in. tunel pod torami kolejowymi w ciągu ul. Kwiatowej i parkingi przy dworcu PKP. Inwestycja pozwoli na bezkolizyjne połączenie dwóch części miasta, przedzielonych drogą krajową nr 6 i torami kolejowymi oraz rozwiąże problem parkowania przy dworcu. Planowane zakończenie to rok 2019.

Inwestycja „Węzeł Wejherowo” obejmuje tereny położone pomiędzy ulicami 10 Lutego, Kwiatową i Spacerową, a ulicą I Brygady Pancernej Wojska Polskiego. Umowa o dofinansowanie obejmuje m.in. budowę wiaduktu kolejowego (tunelu pod torami kolejowymi) w ciągu ulicy Kwiatowej, przebudowę skrzyżowań, ulic, chodników i zjazdów w drogach powiązanych z ul. Kwiatową; budowę parkingów i miejsc postojowych, m.in. dla rowerów, budowę przystanków autobusowych, budowę trasy rowerowej, przebudowę zejść do tunelu dla pieszych w sąsiedztwie dworca kolejowego wraz z budową wind.

Płynny ruch na Kwiatowej

Zgodnie z projektem, w pierwszym etapie rozpoczną się prace u zbiegu ulic Kopernika i 10 Lutego. Po przebudowie, na skrzyżowaniu ulic Dworcowej, 10 Lutego i Kwiatowej powstanie rondo, od którego odchodzić będzie ulica Kwiatowa prowadząca do tunelu pod torami kolejowymi.
Tędy będzie można dojechać do Ronda Solidarności na drodze krajowej nr 6. Ruch pojazdów na ul. Kwiatowej w kierunku „szóstki”, będzie odbywał się płynnie, ponieważ skończy się problem zamykanych rogatek na przejeździe kolejowym. Prace prowadzone będą także na części ul. Spacerowej.

Parkingi dla aut i dla rowerów

Ważnym elementem węzła integracyjnego będą ogólnodostępne parkingi dla samochodów i rowerów oraz przystanków MZK i PKS w pasie drogowo-kolejowym (po północnej stronie dworca – pomiędzy torami kolejowymi, a drogą krajową nr 6). Wielofunkcyjny parking połączony zostanie istniejącym przejściem z dworcem.
Charakterystyczne dla węzła integracyjnego to zlokalizowane tu funkcje tzw. PARK&RIDE (z ang. ”zaparkuj i jedź”, czyli miejsca przeznaczone dla kierowców, którzy przesiadają się do komunikacji miejskiej), KISS&RIDE (z ang. ”pocałuj i jedź”, czyli miejsca przeznaczone dla kierowców odwożących swoich pasażerów, którzy przesiadają się do komunikacji miejskiej, pozwalające na krótkotrwały postój) oraz BIKE&RIDE (parking dla rowerów działający wg zasady „zaparkuj rower i jedź komunikacją publiczną.”).

Sprawny system komunikacyjny

– Jest to bardzo ważna inwestycja realizowana z myślą o usprawnieniu i bezpieczeństwie komunikacji. – mówi prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt. – Budujemy w ten sposób sprawny system komunikacyjny w Wejherowie.
– Budowa węzłów integracyjnych to część strategii rozwoju nie tylko Wejherowa, ale również województwa. To kierunek zgodny z wytycznymi unijnymi – wyjaśnia Beata Rutkiewicz, zastępca prezydenta Wejherowa. – Celem inwestycji jest zmniejszenie obciążenia dróg ruchem samochodowym, zwiększając jednocześnie udział w transporcie publicznym, m.in. SKM.
Przy projektowaniu węzła integracyjno-komunikacyjnego Urząd Miejski zwrócił szczególną uwagę na to, aby powstały ogólnodostępne parkingi.
Jak mówi Beata Rutkiewicz, parkingi nie tylko rozwiążą problem miejsc dla samochodów w centrum miasta, ale przede wszystkim umożliwią korzystanie mieszkańcom z transportu zbiorowego SKM i PKP.
Teren wokół Węzła Integracyjnego Wejherowo (Kwiatowa) zostanie zagospodarowany z uwzględnieniem terenów zielonych.

W TYM ROKU

Dokumentacja budowy węzła integracyjnego jest już w całości gotowa. Dofinansowanie pozwoli na realizację tej potrzebnej inwestycji.
Wkrótce zostanie rozstrzygnięty pierwszy z przetargów. Prace budowlane ruszą w połowie tego roku.
To trudna i uciążliwa dla mieszkańców podczas realizacji inwestycja ze względu na to, że prace prowadzone będą w ruchliwym centrum miasta.

Węzeł Wejherowo (Kwiatowa) to jedna z trzech wielkich, strategicznych inwestycji komunikacyjnych w Wejherowie, obok budowanego obecnie Węzła Śmiechowo (Zryw) i już częściowo wybudowanego Zachodniego Połączenia Drogowego Wejherowa (Węzeł Działki).
Całkowita wartość projektu to ok. 48 mln zł, z czego 18,9 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Władze miasta szacują, że po rozstrzygnięciu przetargów koszt inwestycji się zmniejszą.

1 komentarz
  1. Ryszard mówi

    Zapomniano o tym, że to połączenie wprowadzi zwiększenie ruchu w centrum już i tak całkowicie w godzinach szczytu sparaliżowane.
    Tunel i rozpoczęte prace oczywiście mają sens, ale uważam że powinno się najpierw dokończyć inwestycje by ograniczyć ruch w centrum. Zapomniano o nowej drodze od domu działkowca przy ul Sucharskiego do Strzeleckiej co znacznie ograniczyło by ruch w centrum. Poza tym tunel lub wiadukt od DK 6 w rejonie węzła działki byłby bardziej pożyteczny dla zmniejszenia ruchu w centrum. Zapomniano też o obiecanej inwestycji od ulicy Przemysłowej do DK6. Ogólnie Wejherowo jest komunikacyjnie bardzo zaniedbane, mówi i pisze się o tunelach jednak żadnego na razie nawet nie rozpoczęto budować.

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.