Linia nr 6 ruszy w maju
Wielu mieszkańców czeka na nią od dawna, ale procedury, związane z uruchomieniem nowej linii autobusowej trwają dość długo. Najważniejsze są jednak drogi, które w Wejherowie są budowane lub remontowane. Dzięki temu w maju tego roku nową trasą od ulicy Przemysłowej do wejherowskiego szpitala i dalej, na Śmiechowo pojadą autobusy MZK z numerem 6. W następnych latach, wraz z budową ulic, planowane są kolejne linie autobusowe. Rozwój komunikacji miejskiej nie jest możliwy bez inwestycji drogowych.
Nowa linia połączy kilka osiedli w północnej części miasta. Dla mieszkańców ulic, położonych blisko nowej trasy z pewnością ważna będzie możliwość bezpośredniego dojazdu do szpitala. Tym bardziej, że w pobliżu tej placówki trudno o zaparkowanie samochodem. Jeśli ktoś czuje się na siłach, zdecydowanie lepiej pojechać tam autobusem.
DUŻE WYZWANIE
Przystanku autobusowego w pobliżu doczekają się wreszcie mieszkańcy północnego Śmiechowa, rejonu ulic: Necla i Gryfa Pomorskiego. Od dawna o to prosili.
Przygotowanie nowej linii to dla MZK duże wyzwanie. Pomijając długo trwające, niezbędne procedury, jest dużo konkretnej pracy. Jak informuje Czesław Kordel, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Wejherowie spółka z o.o., czas kursowania autobusów dostosowano do godzin lekcyjnych w dwóch szkołach: Zespole Szkół nr 3 oraz SP nr 11, co jest dość skomplikowanym zadaniem.
ROZKŁAD JAZDY W INTERNECIE
Rozkłady jazdy muszą pojawić zarówno na przystankach, jak i w internecie, w wersji elektronicznej. Trzeba wprowadzić je do systemu informatycznego Miejskiego Zakładu Komunikacji, który jak wiadomo, sprzedaje bilety zarówno z komputerów pokładowych autobusów, jak i przez internet. Trzeba było wreszcie przygotować odpowiednie zapowiedzi głosowe, m.in. w języku kaszubskim.
Wprawdzie w minionym roku MZK uruchamiał nową linię tylko dla potrzeb mieszkańców Redy, ale już od początku tego roku w Wejherowie wprowadził częściową zmianę trasy autobusów nr 8. Zmiany są korzystne dla mieszkańców osiedla Fenikowskiego, bo właśnie tam zajeżdża teraz „ósemka”, kursująca spod szpitala do Redy i z powrotem.
CENNE INFORMACJE
– Na tej linii będą jeszcze korekty, wynikające z uwag i próśb mieszkańców, nadsyłanych do naszego zakładu – mówi prezes MZK, Czesław Kordel. – Za wszystkie uwagi dziękujemy, na większość odpowiadamy, niektóre uwzględnimy w naszych planach. Informacje od mieszkańców stanowią inspirację do dalszych działań. Bardzo ważne jest też korzystanie z kart bezpłatnych przejazdów przez uprawnione do tego osoby. Dziękujemy seniorom, że zadają sobie trud przykładania karty do czytnika w autobusie. Dzięki temu znamy rzeczywiste liczby pasażerów, poruszających się daną linią i możemy poprawić rozkłady jazdy i jakość naszych usług.
W najbliższych latach przewidywany jest rozwój komunikacji miejskiej w Wejherowie, przede wszystkim dlatego, że taka jest potrzeba, ale też dzięki inwestycjom drogowym, już prowadzonym i planowanym w mieście.
Miejski Zakład Komunikacji co roku kupuje nowe pojazdy, niektóre również wynajmuje. Z konieczności baza MZK zostanie krótce rozbudowana i powiększona. Gruntowany remont przeprowadzono tez w budynku przy ul. Tartacznej, czyli w siedzibie spółki, służącej pracownikom administracji, kierowcom oraz klientom – pasażerom wejherowskiej komunikacji miejskiej (Biuro Obsługi).
AK.
Przebieg nowej trasy
Pierwszy przystanek znajdować się będzie przy ul. Przemysłowej, na wysokości ul. Rogali. Z ulicy Przemysłowej autobusy skręcać będą w ul. Graniczną i przecinając ul. Ofiar Piaśnicy pojadą ulicą Lelewela, Nadrzeczną i Chopina do Szpitala Specjalistycznego im. F. Ceynowy. Stamtąd wrócą na ul. Chopina, aby skręcić w ul. Partyzantów, a potem pojada dalej ul. Pomorską, Prusa i Necla aż do nowego ronda przy ulicy Gryfa Pomorskiego/Chmielewskiego i powrót po tej samej trasie do przystanku początkowego przy ulicy Przemysłowej.
Na całej trasie linii 6 znajdować się będą 34 przystanki, a w tym 14 nowych.
W dni powszednie zaplanowano 12 kursów linii 6 (od ok. godz. 6.00 do 18.00), a w soboty, niedziele i święta – 8.
Długa procedura
Czesław Kordel, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Wejherowie spółka z o.o.
– Uruchomienie linii autobusowej, która przebiegać będzie m.in. ulicą Joachima Lelewela stało się możliwe po wybudowaniu nowego bezpośredniego połączenia drogowego z ulicą Nadrzeczną. Związana z tym procedura, wynikająca z przepisów Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, wymaga czasu. Urząd Miasta musi obwieścić przez rok ogłoszenie w tej sprawie, my musimy uzyskać pozwolenie, opracować częstotliwość kursów i umieścić godzinowy rozkład jazdy na tablicach przystankowych oraz w internecie. Trzeba wreszcie przygotować nowe przystanki, wyznaczyć odpowiednie miejsca itp. Dlatego, mimo wcześniejszych przygotowań, autobusy linii 6 ruszą dopiero w tym roku. Pod warunkiem, że wcześniej radni podejmą stosowną uchwałę w sprawie nazw przystanków, co jest zaplanowane na jednej z najbliższych sesji Rady Miasta.
Trasa linii nr 6 będzie miała długość ponad 6 kilometrów w jedną stronę. Obliczyliśmy, że rocznie autobusy linii 6 będą przejeżdżać 51,5 tys. kilometrów.
MZK w liczbach
W 2015 roku autobusy MZK w Wejherowie przejechały łącznie 2 mln 173 tys. km, przewożąc prawie 6 mln pasażerów.
W ramach komunikacji wejherowskiej funkcjonuje 17 regularnych linii autobusowych, a w dni powszednie, w godzinach szczytu po Wejherowie i sąsiednich wsiach (Bolszewo, Gościcino, Gowino, Kębłowo) jeżdżą 32 autobusy.