Dźwięki kaszubskiej tradycji

W Wejherowskim Centrum Kultury powstaje bazuna

Wejherowskie Centrum Kultury wraz z uczestnikami warsztatów pn. „Bazuna – dźwięki kaszubskiej tradycji” od marca do czerwca będzie tworzyło bazunę – tradycyjny kaszubski instrument muzyczny. Dźwięki kaszubskich bazun stworzonych podczas warsztatów będzie można usłyszeć podczas Nocy Kupały organizowanej 22 czerwca 2018 w Parku im. Aleksandra Majkowskiego w Wejherowie.

Dawniej wykorzystywany był na przykład podczas witania Nowego Roku, czynienia obrzędowej wrzawy, czy do wypędzania złych mocy. Tradycja witania Nowego Roku przy dźwięku bazun jest na Kaszubach ciągle żywa i kultywowana, a bazuniści wchodzą na wzgórze, by dźwięk bazuny niósł się po całej okolicy.
Ostrzeganie o mgle
Bazuna była wykorzystywana także jako instrument sygnalizacyjny i ostrzegawczy – do wydawania sygnałów z łodzi lub brzegu, gdy na morzu była mgła. Instrument ten towarzyszył uroczystościom religijnym, obchodom nocy świętojańskiej – obrzędowi ścinania kani. Nazwa bazuna pochodzi od niemieckiego słowa „Posaune” (puzon).
Instrument jest rodzajem rogu o wąskiej menzurze. Długość kaszubskich bazun zwykle nie przekraczała 2,5 metra, choć współcześnie spotyka się także dłuższe.
Niezwykła, najdłuższa na świecie bazuna ma aż 9,5 m długości i wykonana została w całości z drewna sosnowego.
Dźwięki kaszubskich bazun stworzonych podczas warsztatów będzie można usłyszeć podczas Nocy Kupały 22 czerwca 2018 w Parku im. A. Majkowskiego w Wejherowie.
Symbol tożsamości
Kaszubów
– Postanowiliśmy stworzyć warsztaty z myślą o wsparciu i ożywieniu lokalnego przekazu tradycji, której niezwykle istotną częścią jest trudna sztuka tworzenia instrumentów muzycznych – mówi Anna Pobłocka – koordynatorka warsztatów w Wejherowskim Centrum Kultury. – Warsztaty odbywają się i są współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych”. Bazuna to nie tylko niezwykle piękny instrument. To także swoisty symbol tożsamości Kaszubów. Do udziału w warsztatach zaprosiliśmy osoby, którym nie jest obca obróbka drewna, m.in. rzeźbiarzy i stolarzy z nadzieją, że będą kontynuować lokalną tradycję i wyjdą naprzeciw zapotrzebowaniu kapel na instrumenty ludowe. Po zaangażowaniu uczestników i atmosferze pracy panującej podczas warsztatów można wnioskować, że tak właśnie będzie.
Bazuna koncertowa
Warsztaty rozpoczęły się koncertem bazunowym w wykonaniu naszego mistrza Pawła Gruby. Uczestnicy warsztatów mieli też okazję zagrać na bazunie.
P. Gruba to urodzony w Kartuzach, muzyk i twórca ludowy. Od lat gra w Kaszubskim Zespole Pieśni i Tańca Sierakowice na bazunie i trąbce. Koncertuje z tym zespołem po całej Europie, również w Azji. Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie trąbki ad. Szymona Pawłowskiego.
Ten instrument ludowy stał się tak bliski Pawłowi Grubie, że postanowił stworzyć bazunę koncertową. Prezentacja odbyła się podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Katedrze w Pelplinie 5 lipca 2017 r. W nowej odsłonie autor podniósł rangę instrumentu ludowego do rangi koncertowej.
Prosta konstrukcja
Kaszubska bazuna jest prosta. Nie warto jednak ulegać pozorom – ta prosta konstrukcja jest zwodnicza. Aby instrument wydawał odpowiednie dźwięki, ważne jest odpowiednie wydrążenie drewna i wiele innych kwestii. Nie bez znaczenia jest też serce, które wkładamy w wykonanie instrumentu. Te, które wykonano z sercem brzmią najpiękniej.
– Na szczęście uczestnicy warsztatów pracują z niezwykłą gorliwością i zaangażowaniem. Atmosfera podczas warsztatów jest przyjazna i wszystko wskazuje, że powstaną świetne instrumenty – powiedział Paweł Gruba.
Wspieranie
lokalnej tradycji
Celem programu „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” jest wsparcie procesu nauki i przekazywania młodemu pokoleniu praktycznych umiejętności w zakresie technik budowy polskich ludowych instrumentów muzycznych. Chodzi też o propagowanie wiedzy o ich roli na przestrzeni dziejów metodą bezpośredniego przekazu mistrz-uczeń. Program wspiera kontynuację lokalnych tradycji, wzbogaconą o wiedzę historyczną i miejscowe zwyczaje, wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu muzyków oraz kapel na instrumenty związane z danym regionem.

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.